Besöksnäringsstrategi Östergötland
Det övergripande målet för besöksnäringsstrategin är att fokusera Region Östergötlands arbete så att det stärker hela Östergötlands besöksnäring och ökar regionens attraktivitet. De tre delmålen fokuserar på att öka antal övernattande besökare september till maj, ökad lönsamhet för besöksnäringens aktörer samt att stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt.
Sammanfattning Besöksnäringsstrategi Östergötland
Region Östergötland kommer att fokusera arbetet kring sju strategiska prioriteringar:
Hållbar destinationsutveckling
Skapa förutsättningar för platsutveckling och representera besöksnäringens roll i den regionala utvecklingen.
Affärs- och produktutveckling
Verka för att besöksnäringsföretagen ska ges bättre kunskap och förutsättningar att utifrån befintligt stödsystem jobba aktivt med affärs- och produktutveckling.
Tydlig position för varumärket Östergötland som resmål
Region Östergötlands marknadsföringsroll ligger i det initiala skedet för resenärer, det vill säga när de ska upptäcka och inspireras.
Skapa ett sammanhållet och effektivt ekosystem för besöksnäringen
Det är Region Östergötlands roll att ta initiativ till och leda denna samverkan i besöksnäringsfrågor för hela Östergötland.
Skapa bra beslutsunderlag för besöksnäringen
Samla in och kommunicera relevant kunskap om målgrupper, omvärld, konkurrenter och trender på ett sätt så den är användbar för destinationer, kommuner och aktörer.
Kompetensutveckling i besöksnäringen
Bidra med kunskap för att stärka företagen samt främjandeorganisationernas samlade bidrag till besöksnäringens utveckling.
Strategiska partnerskap inom och utanför Östergötland
Ingå i nationella, regionala och lokala partnerskap som stärker Östergötlands förmåga att agera i linje med de strategiska prioriteringarna.
Senast uppdaterad