visit-ostergotland
Man som vandrar i skogen

Naturturismens möjligheter för besöksnäringen

Här har vi samlat fakta, inspiration samt tips på hur destinationer och besöksnäringsaktörer kan utveckla produkter för den växande målgruppen naturturister.

Det ökade intresset för naturturism och vandring

Redan innan coronapandemin slog till såg vi ett växande intresse från våra besökare för att vistas i naturen under sin semester, detta gällde både den nationella och den internationella målgruppen. För den nationella målgruppen är allemansrätten en självklarhet som gör att vi får vistas i naturen på ett helt annat sätt än i andra länder.

Naturturism, en nationell angelägenhet

Enligt Tillväxtverkets kunskapsportal om Naturturism är naturen en av Sveriges främsta reseanledningar och den naturbaserade turismen består av uppåt 3 000 aktivitets- och guideföretag. Tillsammans med boenden, restauranger och företag inom uthyrning omfattas cirka 10 000 företag. Trots att branschen till stor del består av mindre enmans- och familjeföretag är naturturismen en av landsbygdens främsta källor till nya jobb. På Tillväxtverkets sida kan du ladda ner strategier och rapporter på nationell nivå om bl.a. ledutveckling och cykelturism.

Att skapa en vandringsdestination

Just nu pågår projektet Nationellt ramverk för vandringsleder som ska ge regioner, kommuner och ledhuvudmän förutsättningar att arbeta med att harmonisera standards och regelverk kring allt ifrån skyltning till långsiktig förvaltning av vandringsturism- och pilgrimsleder. Detta i syfte att det ska finnas kvalitetssäkrade och trygga vandringsleder för både invånare och besökare.

Läs mer om projektet Länk till annan webbplats.

  • Besökarna efterfrågar vandringsupplevelser som är trygga och attraktiva. Därför ökar också betydelsen av kvalitetssäkring som marknadsföringsargument då besökarna i allt större utsträckning väljer de leder som kan erbjuda detta.
  • Besökarna är i större grad inte vana vid att vistas på en led. Det innebär att kraven på skötselnivåer, skyltning och toalettservice harökat.
  • Att satsa på ledutveckling gynnar verksamheter kopplade
    lederna. Företag som växer leder till nya arbetstillfällen och
    ökar attraktiviteten även för inflyttning.

Östgötaleden som vandringsdestination

Ett intensivt arbete med kvalitetssäkring av Östgötaleden pågår just nu för att möta den växande efterfrågan på vandring och att bättre och mer hållbart nyttja den resurs som den 150 mil långa leden utgör. Intresset för vandring och naturturism i Östergötland ökar ständigt och många vill ha färdiga paket med boende, mat och en vandringsupplevelse med inslag av det som är genuint för platsen i form av natur- och kulturmiljöer.

  • Östgötaleden är Sveriges längsta låglandsled och är över 150 mil lång.
  • Leden löper genom alla 13 östgötska kommuner. 51 föreningar och organisationer arbetar med skötsel av leden.
  • Leden utvecklas hela tiden med nya sträckor, det blir mer och mer populärt med rundslingor. På hemsidan www.ostgotaleden.se Länk till annan webbplats. finns tips på vandring över hela Östergötland.
  • Östgötaledens alla sträckor är markerade med orange färg i naturen, på stolpar och pilar som ska vara lätt att följa.
  • Det finns platser längs Östgötaleden som på olika sätt är anpassade för dig som har det svårt att ta sig fram i naturen.

Kontakt och sociala medier

Telefon: 010-103 65 11
E-mail: ostgotaleden@regionostergotland.se
Hashtag: #ostgotaleden

Stöd för information och marknadsföring

För att både destinationer och besöksnäringsaktörer ska kunna dra nytta av det arbete som görs i form av ledutveckling och marknadsföring har vi tagit fram textförslag och bilder som får användas fritt i syfte att marknadsföra vandring längs Östgötaleden både av destinationer och enskilda besöksnäringsaktörer.

Till bildbanken Länk till annan webbplats.

Digital karta över Östgötaledens sträckning

På Östgötaledens digitala karta kan man länka direkt till den etappen man önskar, gå in på kartan via länken, leta upp önskad etapp och scrolla ner i informationerutan till Funktioner. Klicka på kopiera länk.

Till den digitala kartan Länk till annan webbplats.

Upplev Östergötlands omväxlande natur och rika kulturmiljöer genom vandring längs Östgötaleden. På de olika sträckorna hittar du allt från djupa skogar och böljande hagmark till glittrande sjöar och skärgård. Leden erbjuder totalt 150 mils vandring genom hela Östergötland, fördelat på över 100 etapper i olika svårighetsgrader.

  • I Östgötaskärgården kan du välja att vandra över klipporna i ytterskärgården eller gå en rundslinga i vackert kulturlandskap mellan små fina sjöar. Vill du göra en avstickare ut till någon av alla öar trafikerar Östgötatrafiken och Skärgårdslinjens turbåtar vår vackra skärgård.

Den legendariska Göta kanal, som bland annat odödliggjorts i filmen som bär dess namn, besöks av 3 miljoner människor varje år och kan upplevas såväl till fots som med cykel och båt. Sträckan mellan Motala och Ljungsbro är en del av Östgötaleden och du vandrar på bilfri grusväg utmed Göta kanals norra kanalbank samt genom det vackra slättlandskapet utmed sjön Borens södra strand.

Längs Vätterns östra strand finns några av Sveriges mest välbesökta naturområden kryddade med spännande historia. Omberg kännetecknas av fantastisk natur, dramatiska bergsbranter och milsvid utsikt och norrut kan du följa pilgrimsleden till medeltidsstaden Vadstena. Området runt Motala erbjuder en mängd möjligheter till vandring, både i skärgårdsmiljö med Vättern vid din sida och längs Göta kanal. En bit längre in i landet finns djupa skogar där du kan vandra flera fina rundslingor.

Kinda kanal är en åtta mil lång lummig oas kantad av naturupplevelser både på vatten och land. Här vandrar du förbi inbjudande hagmarker, grova ekar, vackra slussar och andra kulturmiljöer och det finns gott om övernattningsmöjligheter på lokala hotell, pensionat och vandrarhem längs hela kanalen.

Det är helt enkelt något magiskt med skogarna i den norra delen av Östergötland. Den vilda naturen, mossrika sagoskogen, rejäla bergen och ett stort antal vackra sjöar för tankarna till John Bauers populära sagor om troll och rövare. Här vandrar du genom djupa skogar som plötsligt spricker upp till vidunderliga utsiktsplatser.

Östergötlands södra delar är ett måste för naturälskaren! Söder om Linköping börjar det unika eklandskapet, där man även kan vandra längs vackra Kinda kanal. Östgötaleden går i den sjörika Stångådalen och genom böljande kulturlandskap till den södra skogsbygden med berg som erbjuder vidunderlig utsikt. Sjön Sommen med Torpön i Ydre längst i söder är en riktig pärla med vandringsled runt hela ön.

Att skapa erbjudanden

Att som svensk betala för tillgång till naturen ses som något helt absurt men däremot betalar man gärna för olika upplevelser kopplade till naturturism, framför allt att bo bra och äta gott i samband med sin vandrings-, cykel- eller paddlingstur. I denna växande skara av bekväma besökare, både från och i Östergötland, Sverige och utanför landets gränser, finns en enorm potential för att skapa och sälja lönsamma produkter.

En viktig sak att tänka på är att det ska gå enkelt att boka erbjudandet och att man kan erbjuda olika priser under olika säsonger och veckodagar för att styra besökaren till tidpunkter då man önskar öka sin beläggning. Översätt, publicera och marknadsför din information gärna på olika språk och se till att informationen kommer upp när potentiella besökare googlar. Kolla även upp möjligheten att transportera både besökare och bagare från punkt A till punkt B och samarbeta gärna med transport- och taxibolag.

Erbjudanden kan med fördel inkludera alla, eller ett urval av, följande komponenter:

  • Möjlighet till hållbart resande till och från platsen.
  • Bekväma och/eller unika övernattningsmöjligheter i samband med naturupplevelsen.
  • Praktisk information om leden eller turen både innan och under besöket, exempelvis i form av en karta.
  • Matsäckspaket i kylväska att bära med sig, gärna med lokala delikatesser.
  • Tips på övriga aktiviteter som erbjuds på anläggningen eller i omgivningen. Ex: hyra av kajak eller cykel, höghöjdsbana, dagsturer med båt, kulturupplevelser.
  • Middag väl tillbaka efter turen.

  • Transport av personer och bagage väl på plats om start- och slutpunkt inte är samma ställe.
  • Praktisk information varvad med inspiration om vad man kan göra längs leden eller turen, ex. utsiktsplatser, grillplatser, badplatser och sevärdheter.
  • Möjlighet till utlåning, uthyrning eller försäljning av praktisk utrustning som t.ex. skotork, vattenflaskor, cykelpump, myggspray och plåster.
  • Matkasse a´la "DIY" (står för Do It Yourself) som ska tillagas av vandraren själv utmed leden. Självklart på lämplig grillplats med tillgång till vatten och ved och instruktioner om hur rätten ska tillagas.
  • Middag av hög kvalitet efter en dag i naturen.

  • Välkomst-kit på rummet.
  • Inkludera aktiviteter unika för erbjudandet som en möjlighet till merförsäljning. Exempel utomhusmatlagning med egen kock, yogapass med instruktör utmed leden, personlig naturguide.
  • Möjlighet till avkoppling, SPA eller yoga väl tillbaka på anläggningen.
  • Trerättersmiddag.

Utveckla ditt företag inom vandringsturism

Tourism in Skåne har tagit fram en guide som hjälper företag att ta fram produkter och tjänster som möter den ökande efterfrågan på vandringsprodukter.

  • Ta reda på vad som finns i ditt närområde och presentera utbudet för besökare, gärna online.
  • Besökare vill boka online. Om du inte har ett online bokningssystem som kan ta emot internationella bokningar är det dags att skaffa det.
  • Dela med dig av information om transportförbindelser, tillgång till vandringar och hur man tar sig runt i området.
  • Ha alltid väderleksrapporten tillgänglig för dina besökare. Dåligt väder hindrar inte en vandring, men se till att dina besökare bli varma och torra när de kommer in.
  • Skapa gemensamma paket för besökarna tillsammans med andra företag.
  • När du paketerar produkter och upplevelser, tänk tematiskt och var kreativ.

Företagsstöd

För dig som behöver stöd i att ta fram nya eller utveckla befintliga erbjudanden för att möta den växande efterfrågan på kvalitativa naturupplevelser finns olika stöd att söka för bl.a. mikrobidrag för inköp av material eller checkar för att ta in extern kompetens. Under fliken Företagsstöd på denna sida hittar du mer information om vilka utlysningar som är aktuella just nu.

På Verksamt.se finns också information för företag som erbjuder produkter inom naturturism: https://www.verksamt.se/driva/besoksnaringen/naturturism Länk till annan webbplats.

Allemansrätten

Allemansrätten är inte bara en rättighet utan innebär också skyldigheter. Vi som använder allemansrätten och vistas i naturen behöver också ta hänsyn; till natur och djurliv, markägare och andra besökare.

Läs mer om allemansrätten Länk till annan webbplats.

Turism på annans mark

Framsida rapporten Turism på annans mark

En ny vägledning som hjälper företag och markägare att mötas och förhoppningsvis skapa framgångsrik och hållbar turism tillsammans.

Till vägledningen Länk till annan webbplats.

Affischer att skriva ut

Här kan du ladda ner Östgötaledens affisch i olika versioner och storlekar för att skriva ut.

Version 1, A4 Pdf, 1.3 MB.
Version 2, A4 Pdf, 1.3 MB.
Version 3, A4 Pdf, 1.2 MB.
Version 4, A4 Pdf, 1.7 MB.

Version 1, A3 Pdf, 2 MB.
Version 2, A3 Pdf, 1.8 MB.
Version 3, A3 Pdf, 1.8 MB.
Version 4, A3 Pdf, 2.6 MB.

Kontakta Östgötaledens samordnare om du önskar affischerna högupplöst för tryck.

Till startsidan för Visit Östergötland

En del av Region Östergötland

Visit Östergötland

581 91 Linköping

Organisationsnummer:
23 21 00-0040

Telefon: 010-103 00 00 (växel)

Sociala medier